Uitgelicht: Mike Rikken
Gepassioneerd fotograaf maakt slimme keuzes
Sociale fotografie, zakelijke fotografie, schoolfotografie, huwelijksfotografie, drone- en 360 fotografie, workshops, er is niet veel wat Mike Rikken niet doet. Niet omdat hij niet genoeg werk heeft, in tegendeel, maar simpelweg omdat hij het allemaal te leuk vindt om het niet te doen. Hij kan alles naast elkaar blijven doen, omdat hij slimme keuzes maakt in de manieren waarop hij omgaat met de klant en de levering van zijn foto’s
In het souterrain van een twee-onder-een-kap in het Overijsselse Nijverdal bevindt zich de fotostudio van Mike Rikken. Groot? Misschien niet, maar elk hoekje is benut. De muren zijn op zo’n manier vormgegeven dat ze als achtergrond kunnen dienen en dat zorgt ervoor dat Rikken in zijn studio al heel wat verschillende settings kan maken. De kelder dient overigens niet alleen als studio, de fotograaf geeft er in de wintermaanden ook regelmatig fotografie-workshops.
Het enthousiasme spat er vanaf als Rikken vertelt over zijn fotografie en alles wat daarbij komt kijken. Zijn commerciële achtergrond, gecombineerd met een passie voor fotografie, blijkt een succesformule. In eerste instantie begon hij met voornamelijk sociale fotografie: bruiloften, gezinnen en kinderen. “Een trouwerij kent voor mij geen geheimen meer. Helemaal niet hier in de regio. Ik ken de locaties en weet precies met welk weertype ik wat voor soort foto’s kan maken.” Het liefst levert Rikken zijn trouwreportages compleet met album om een totale sfeer te kunnen neerzetten “Maar het komt ook steeds vaker voor dat mensen niet voor een album kiezen. Ik laat ze dan vaak via een online bestelservice hun foto’s bekijken en bestellen.” Als bestelservice maakt de fotograaf gebruik van Oypo. “Het mooie is dat je je klant via je eigen site in je eigen huisstijl kunt laten inloggen om de foto’s op Oypo te bekijken en te bestellen. Vaak stuur ik ze een uur voordat ik ze erop zet al een berichtje dat ik bezig ben ze erop te zetten. Vaak gaan ze dan alvast op mijn site kijken. Als ik ze dan definitief de inlog stuur gaan ze weer naar mijn site om in te loggen en hun beelden te bekijken. Op deze manier is je traffic op je site ook voor social media nog interessanter. Ik maak verschillende setjes op de site met afdrukmogelijkheden. Vaak maak ik zelf wel wat keuzes, het assortiment is zo uitgebreid, dat is teveel voor de klanten om uit te kiezen. Ik kijk wat past bij het soort fotografie. Daarnaast geef ik ook altijd wel de optie om via WeTransfer alle bestanden te ontvangen voor een bepaald bedrag.”
Op dezelfde manier werkt Rikken ook met overige shoots voor particulieren. Hoewel veel fotografen kiezen voor ‘In Person-sales’ gelooft hij daar niet meer zo in voor deze doelgroep. “Eenerzijds omdat veel van mijn klanten niet uit de directe omgeving van Nijverdal komen. Het is dan agenda technisch niet altijd in te plannen om de uiteindelijke keuze persoonlijk door te nemen. De consument vindt het juist prettig een bestelling te kunnen doen vanuit een luie stoel in zijn eigen omgeving. Ze kunnen er dan alle tijd voor nemen. Daarnaast is de financiële afwikkeling van Oypo erg goed en sinds die tijd heb ik geen cash geld meer in mijn studio. Wel net zo veilig! Anderzijds kost ‘In Person-sales’ erg veel tijd die ik liever besteed aan het maken van een nieuwe uitdaging. Het online bestelsysteem van Oypo past hier perfect in voor mij en is ook veel meer van deze tijd”
Schoolfotografie
Rikken staat bekend als aanjager van de vernieuwing in de schoolfotografie. Als een van de eersten fotografeerde hij een jaar of acht geleden geen kinderen voor een standaard achtergrond, maar met een stoere urban achtergrond in stoere poses. “Het begon eigenlijk toen mijn eigen kinderen naar school gingen. Iedere keer weer kregen we foto’s met dezelfde blauwe achtergrond. De directeur van de school zei op een gegeven moment tegen mij: ‘Mike, dat moet jij toch beter kunnen’, en zo geschiedde het. Nou, dat was wel even een knal in schoolfotoland. Ik maakte niet alleen foto’s met een stoere achtergrond, zoals stalen muren, afgebladderde houten paneeldeuren en sterk verweerde muren, maar probeerde ook iedere keer één aparte bewerking te doen. Het eerste jaar dat ik op een school kom, is dat vaak het toevoegen van de naam van het kind in de achtergrond.”
De eerste jaren werden de foto’s nog wel in de standaard fotozakjes aangeboden. “Ik drukte ze zelf en ging samen met mijn vrouw met ordners vol met fotomapjes naar de scholen om de foto’s te verkopen.” Dat de foto’s in de smaak vielen bleek snel. Een afname tussen de negentig en honderd procent was voor de fotograaf niet ongewoon. “Het kwam zelfs voor dat we echt alles verkochten”, lacht hij.
Rikken maakte de overstap naar online verkopen. “Misschien dat je iets minder verkoopt dan met de zakjes, maar het weegt niet op tegen de tijdsbesparing. Helemaal niet sinds ik met Oypo werk. De eerste jaren werkte ik nog met een ander systeem. Maar toen ik meer scholen kreeg was dat systeem eigenlijk niet meer toereikend. Ik heb er denk ik wel vier jaar tegenaan gehikt om over te stappen naar Oypo, vanwege de relatie met mijn eerdere leverancier, maar dat had ik veel eerder moeten doen. Doordat je bij Oypo met de app kunt fotograferen heb je veel minder werk. Daarbij hebben zij de privacy hoog in het vaandel staan en dat vind ik heel belangrijk. Nog een voordeel van online verkopen met ieder een eigen inlogkaartje en dus een persoonlijke inlog, is dat er minder ‘geklets’ is op het schoolplein. Het is ook heel fijn dat ik zelf geen telefoontjes meer krijg met vragen over de bestellingen, die gaan allemaal via de klantenservice van Oypo. Scheelt me behoorlijk wat tijd.”
Inmiddels fotografeert Rikken op achttien scholen en werkt onder de naam stoereschoolfotos.nl “Maar ik noem mezelf geen schoolfotograaf, zo wil ik ook niet bekend staan. Maar als fotograaf die mooie stoere schoolfoto’s maakt “
Bedrijfsfotografie
Voor de zakelijke markt heeft de fotograaf een andere benadering. “Hier wil ik echt een langdurige relatie opbouwen met mijn klant. Als een klant mij opbelt voor foto’s kan ik er voor kiezen om het beeld te maken, een factuur te sturen en weer verder te gaan met de volgende klus. Dat wil ik niet. Ik wil weten wie hun doelgroep is. En begrijpen wat de klant met het beeld probeert te bereiken. Ik probeer mijn klanten echt te helpen, soms bouw ik zelfs een complete website voor ze, of help ze een Facebook-campagne te maken. Ik wil mijn klanten ontzorgen. Dat mensen als ze beeld - wat voor beeld dan ook - nodig hebben denken, ah, dan moeten we bij Mike zijn.”
De ondernemer haalt als voorbeeld een prachtig boek voor een hoveniersbedrijf tevoorschijn. Het boek zit vol met papiertjes met aantekeningen. “Ik maak ieder jaar zo’n mooi inspiratieboek voor ze. Van goede kwaliteit, mooie afdrukken en een stevige, luxe kaft. In overleg met de eigenaar van het bedrijf kijken we welke tuinen we op de foto gaan zetten. Het inspiratieboek dient als visitekaartje voor het bedrijf.. Hij zei laatst tegen me ‘Als ik bij een klant kom en ik leg het boek op tafel, dan heb ik de order vaak al binnen’. Ik neem de eigenaar veel werk uit handen. Ik ga erheen en neem vervolgens zelf contact op met zijn klanten om de tuinen te fotograferen. Dat doe ik gedurende het jaar, zodat ik iedere tuin of werkzaamheid optimaal in het goede seizoen in beeld kan brengen. Het inspiratieboek maken we dan meestal in het najaar.”
Rikken heeft zich ten doel gesteld meer tijd te gaan steken in de zakelijke fotografie. Met o.a. een uitbreiding in het pakket van fotografie of video met de 4k drone en 360 graden camera. Dat wil niet zeggen dat hij de sociale kant gaat minderen. “Juist doordat ik aan die kant met een online systeem werk, heb ik tijd over om aan mijn zakelijke klanten te besteden. Mijn enige valkuil is eigenlijk dat ik overal kansen zie en die ook wil benutten, voor mezelf maar ook zeker voor mijn klanten.”
Een ding is zeker. Een fotograaf met deze instelling komt zeker niet stil te zitten.
Dit interview verscheen in het voorjaar van 2017 in het magazine Shutr