Verkoopprofiel maken
In een verkoopprofiel kan je diverse zaken vastleggen voor de verkoop van foto's:
- Verkoopprijzen per product
- Productassortiment
- Wie de verzendkosten betaalt.
- Kortingen die je per product kan instellen (pro)
- Weergave en watermerk van de foto's in de webwinkel
Je kan meerdere verkoopprofielen aanmaken voor verschillende doelgroepen en klanten. Nadat een verkoopprofiel is aangemaakt kan je een fotomap koppelen aan een verkoopprofiel. Vanaf dat moment worden de foto's in die map verkocht volgens de instellingen in het gekoppelde profiel.
Klik op de menu-optie "Verkoopprofielen". Je ziet dan een overzicht van de aanwezige profielen in je account.
Klik op "Maak nieuw verkoopprofiel" om een nieuw verkoopprofiel te maken.
Geef je profiel een logische naam. Denk hierbij aan de doelgroep, het tijdsstip (jaartal?) en bijvoorbeeld welke prijzen je hanteert. Zo is er hier gekozen voor Evenementen (doelgroep), 2017 (tijdstip), standaardprijzen (prijzen)
TIP:
Bij een pro account is het voor de klant mogelijk om met een kortingscoupon een ander profiel actief te maken. Zo zou na invoeren van de code het profiel met kortingsprijzen actief kunnen worden. Dat profiel zou je dan "Evenementen 2017 - Kortingsprijzen" kunnen noemen.
Handige tip bij het maken van zo'n variant van een profiel is dat je in het overzicht van profielen je een profiel aanklikt, waarna je de naam wijzigt (in dit voorbeeld wijzig je dan bijvoorbeeld "standaardprijzen" in "kortingsprijzen" in de naam van het profiel).
Vink vervolgens het vinkje aan bij "Bewaar verkoopprofiel als kopie van bestaand profiel".
Dit zorgt ervoor dat er een nieuw profiel wordt aangemaakt met de nieuwe naam. Je gebruikt dan dus een bestaand profiel wat je kan aanpassen en kunt opslaan als een variant van dat profiel.
Tabblad "Producten en prijzen"
Hier kun je je assortiment en je verkoopprijzen instellen.
De eerste productgroep wordt standaard uitgeklapt weergegeven. Door op de productgroepen te klikken kun je deze in- en uitklappen.
Elk product kan je aan- of uitvinken, het product wordt dan wel/niet aangeboden in de webwinkel.
De kostprijs van het product wordt weergegeven, dit is de minimale verkoopprijs die je kan instellen in het veldje "Verkoopprijs".
Heb je een pro account, dan kan je per product ook een korting instellen.
De uitleg van de standaard beschikbare zgn. kortingsregels staat geheel onderaan de pagina, onder alle producten.
De commissie welke je betaalt over het product wordt weergegeven.
Noot: Dit hoeft niet bij alle producten gelijk te zijn. Over de eerste 15 euro marge (ex btw) wordt namelijk de standaard commissie berekend. Daarboven ontvang je automatisch een korting van 50% op normale producten en 75% op digitale leveringen.
In de laatste kolom staan de verdiensten (ex BTW) weergegeven zodat je direct kan zien hoeveel je overhoudt aan de verkoop van een product.
Merk op dat de ingestelde korting NIET wordt meegenomen in de verdiensten in de rechter kolom. Dat kan ook niet omdat niet elke korting betrekking heeft op één enkel product. (Zoals "5eGRATIS")
De verrekening van kortingen vind je terug in je verdienstenoverzicht.
Eigen kortingen verzinnen
Als geen van de standaard kortingsregels aan je wensen voldoet, kan je ook eigen kortingen verzinnen en aanmaken.
Heb je alle prijzen en producten ingesteld, klik dan op de knop "Wijzigingen opslaan".
Tabblad "Basisinstellingen"
"Betaling verzend-/orderkosten"
Hier stel je in wie de verzendkosten dient te betalen.
Dit kan de afnemer zijn of de fotograaf, maar je kan de kosten ook delen ("50/50").
Tevens heb je de mogelijkheid om de verzendkosten van de order te betalen vanaf een bepaald bestelbedrag. Onder de ingestelde drempelwaarde betaalt de klant de verzendkosten, daarboven betaal jij het als fotograaf.
"Bewerkingen (z/w, sepia,..) toestaan"
Als je deze optie inschakelt, krijgt de klant de mogelijkheid om elke foto te bestellen in de originele kleurstelling, in zwartwit of in sepia.
"Watermerk"
Hier kan je desgewenst een (tekst-)watermerk instellen.
Er zijn twee varianten mogelijk:
- klein : Het watermerk verschijnt linksonder in de foto in de webwinkel
- groot : Het watermerk verschijnt groter en in het midden van de foto in de webwinkel.
In de twee volgende velden kan je de tekst voor het watermerk invoeren. Je hebt hiervoor 2 regels. (tekstgrootte van regel 2 is groter dan van regel 1)
"Foto's sorteren op"
Er kan zowel oplopend of aflopend gesorteerd worden op bestandsnaam of tijdstip van opname. Bij sortering op tijdstip is het noodzakelijk dat de fotobestanden wel een datum en tijd van opname in de EXIF gegevens van het fotobestand hebben staan.
Sorteer je op naam, bedenk dan wel dat indien je nummering gebruikt in de bestandsnamen, je voorloopnullen dient te gebruiken.
Dus IMG_001.jpg, IMG_002.jpg, IMG_012.jpg, IMG_020.jpg
Zonder deze nullen worden de bestanden als volgt foutief gesorteerd:
IMG_1.jpg, IMG_12.jpg, IMG_2.jpg, IMG_20.jpg
Zoeken op trefwoorden
Wil je je klanten de mogelijkheid bieden om te zoeken op trefwoord en tijdstip, dan kan je dat hier aanvinken.
Meer over zoeken op trefwoord? klik hier
Productgroepen openklappen
Standaard wordt in de webwinkel de eerste productgroep opgeklapt weergegeven.
Wil je een andere productgroep opengeklapt hebben om het meer onder de aandacht te brengen dan kan je dat hier instellen.
Let wel, als je veel productgroepen opengeklapt weergeeft wordt snel onoverzichtelijk!
De keuze "zoals bovenliggende map" is standaard actief zodat de instelling van de map erboven gebruikt wordt. (heb je niets ingesteld in het profiel van de hoofdmap, dan is daar "eerste productgroep opengeklapt" actief)
Met een klik op "Kies voor dit profiel eigen productgroepen" verschijnt het lijstje productgroepen. Vink de productgroep(en) aan die opengeklapt weergegeven dienen te worden
Tabblad "Extra Functies"
Tekst backprint fotoafdrukken
Hier kan je een tekst invoeren die op de achterzijde van de fotoafdrukken geplaatst wordt. Je kan maximaal 32 karakters gebruiken.
Dynamische fotoweergave
Dit zorgt ervoor dat het vaste raster waarin de fotootjes getoond worden, wordt losgelaten. De foto's worden in hun oorspronkelijke hoogte-/breedteverhouding getoond en hebben geen vaste hoogte meer.
Let op:
Deze weergave is NIET beschikbaar als je klanten met een code en wachtwoord inloggen!
Maximale formaat van een foto op het scherm
Leg hier de maximale grootte vast waarin de foto's op het scherm getoond mogen worden.
Let op; Het gaat hier om de maximale grootte. Past deze grootte niet in het venster van je browser, dan wordt automatisch een kleinere versie getoond.
Met een basisaccount kan je een maximale grootte instellen tot 600 pixels. Met een pro account kan je een maximale weergave instellen van 800 pixels.
Weergave van de thumbnails
Je kan hier instellen of alle thumbnails een vaste grootte dienen te hebben of dat deze variabel mogen zijn.
Een vaste grootte betekent dat elke foto zowel liggend als staand in een vierkantje geplaatst wordt. Bij een variabele grootte zal de hoogte van de thumbnails overal gelijk zijn, maar is de breedte afhankelijk van de hoogte-/breedteverhouding van de foto.
Grootte van de thumbnails
Stel hier de grootte van de thumbnails in.
Maximaal aantal thumbnails per pagina
Hier kan je het maximale aantal fotootjes per pagina instellen.
Handmatig corrigeren voor productieproces
Als een verkochte foto eerst gecorrigeerd dient te worden, dan kan je dat hier instellen.
Standaard staat deze optie op "nee" (geen correctie vereist) :
- 2 of 4 dagen correctietijd : Je ontvangt een mail van ons en een melding in je account (en een pushbericht in de mobiele app indien je deze gebruikt) dat er foto's wachten op correctie.
Je hebt nu 2 of 4 dagen de tijd om deze te corrigeren. (enkel beschikbaar i.c.m. OYPO-PRO)
- Handmatig door OYPO : OYPO gaat de foto voor je corrigeren, je betaald hier dan 2,50 euro voor per gecorrigeerde foto.
Heb je voor een correctietijd van 2 of 4 dagen gekozen, dan verschijnen er een tweetal extra veldjes:
Na verstrijken van verwerkingstijd zonder correctie
Als je de correcties niet binnen 2 of 4 dagen hebt gedaan, wat wil je dan met foto doen?
Je kunt hier instellen of deze geleverd mag worden zonder correctie, of dat je OYPO de foto wilt laten corrigeren (dit kost 2,50 euro per gecorrigeerde foto)
Handmatige correctie alleen vanaf verkoopprijs
Dit is een handige optie waarmee je een prijsdrempel kan instellen voor correcties.
Zo kan je ervoor kiezen om enkel duurdere producten te willen corrigeren, zodat je goedkoopste producten (bijvoorbeeld afdrukken van 10x15 en 13x19) niet ter correctie worden aangeboden.
Locatie originele bestanden
Deze optie is op dit moment niet meer van toepassing en wordt niet meer ondersteund.
Tabblad "In gebruik"
Deze pagina laat zien welke fotomappen er gekoppeld zijn aan dit verkoopprofiel.
In het overzicht van je verkoopprofielen kan je enkel een profiel verwijderen dat niet in gebruik is. In dat geval zie je een verwijder-linkje bij het profiel staan.
Calculator: bereken je winst
Ben je benieuwd hoeveel je zelf overhoudt bij een bepaalde verkooprijs. Ga dan naar onze calculator om dit te berekenen.