FAQ algemeen
Op deze pagina vind je antwoord op de meest gestelde algemene vragen.
Voor wie is Oypo bedoeld?
Oypo is er voor alle fotografen die online hun foto’s willen verkopen. Het maakt niet uit welk type foto’s je maakt en of je dit fulltime of alleen in het weekend doet. Professioneel of amateur, voor je verkoop op Oypo maakt het niet uit.
Hoe verkoop ik mijn foto’s?
Het is eenvoudig om je foto’s op de website van Oypo te plaatsen. Aanmelden is gratis en we rekenen geen abonnementskosten. De ruimte om foto’s te uploaden is onbeperkt, zo lang de foto’s die je plaatst maar zijn bedoeld om te verkopen. Het is niet geschikt als back-up.
Voor meer informatie, lees ook Foto’s verkopen in 5 stappen
Hoe weten mijn afnemers waar ze terecht kunnen om foto’s te bestellen?
Om ervoor te zorgen dat mensen weten waar ze je foto’s kunnen vinden, kun je bijvoorbeeld flyeren tijdens het evenement waar je fotografeert. Je kunt ook de organisatie vragen een link op hun site te zetten en je kunt de naam van je eigen site of je Oypo-site (http://jouwnaam.oypo.nl) op je visitekaartje zetten.
De gefotografeerde kan de foto’s eenvoudig vinden op de site van Oypo, op jouw naam, de datum of op de naam van het evenement.
Wat betalen mijn afnemers voor een afdruk?
Je kunt zelf de prijzen bepalen voor je foto’s. Het is ook mogelijk om downloads aan te bieden, in originele kwaliteit of op webformaat. Er geldt wel een minimumprijs en wij hanteren een commissie van 20% over jouw verdiensten. Hoe hoger de prijs, des te meer je verdient.
Hoe bepaal ik de verkoopprijs?
Dat bepaal je zelf en hangt er helemaal vanaf hoeveel je zelf wilt verdienen. Heb je geen idee? Dan kun je kijken naar wat voor prijzen andere fotografen hanteren voor vergelijkbaren foto’s.
Kan ik ook kortingen aanbieden?
Het is mogelijk om kortingen aan te bieden via een Oypo-PRO abonnement. Dit kun je instellen in je verkoopprofiel. Het is ook mogelijk een korting slechts voor een bepaalde periode in te stellen en daarna weer over te gaan op de reguliere verkoopprijzen.
Wat verdien ik eigenlijk?
Jouw verdiensten kun je terugzien tijdens het instellen van het verkoopprofiel. Het is ook mogelijk hiervoor onze calculator te gebruiken. Deze vind je terug binnen je account.
Hoe lang duurt het voordat mijn verdiensten zijn terug te zien in mijn saldo?
Als het gaat om downloads zijn je verdiensten meteen zichtbaar nadat we de betaling van de klant hebben ontvangen. Bij afdrukken schrijven we de verdiensten bij op het moment dat de bestelling is verzonden. Dan kunnen er namelijk geen wijzigingen meer plaatsvinden in de bestelling.
Ik kan niet inloggen of ben mijn wachtwoord vergeten.
Klik op de optie ‘Wachtwoord opnieuw instellen/wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te maken. Een wachtwoord is persoonlijk en dus niet bij ons bekend. Blijft het inloggen problemen geven, neem dan contact op met ons via support@oypo.nl.
Wat is het verschil tussen het gratis basisaccount en een PRO-account?
We hebben een tabel gemaakt met alle verschillen overzichtelijk bij elkaar. Klik hier om de tabel te bekijken.
Hoe kan ik een jaarabonnement afsluiten?
Als je een jaarabonnement afsluit, betaal 100 euro per jaar. Wil je hier gebruik van maken dan kun je mailen naar support@oypo.nl. We kunnen dit niet automatisch verlengen, na een jaar gaat het over op de maandelijkse betaling. Zet een reminder in je agenda als je voor het jaar erop weer een jaarabonnement wilt afsluiten.
Moet ik ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel?
Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is niet nodig.
Verdiensten dien je natuurlijk wel op te geven aan de belasting, dit kan onder de noemer "verdiensten uit overige werkzaamheden".
Welke producten leveren jullie?
Oypo heeft een heel divers assortiment, van fotoafdrukken tot funproducten. Voor een compleet overzicht van alle producten, klik hier.
Wat is het verschil tussen glans, mat en pearl?
Op deze pagina hebben we het verschil tussen de verschillende papiersoorten beschreven.
Kan ik ook vierkante foto’s aanbieden?
Ja, dat kan. Het is alleen niet mogelijk om hier aparte prijzen voor in te stellen. De prijs van het rechthoekige formaat wordt hiervoor berekend. Een 13x19cm foto zal in vierkant worden gesneden op 13x13cm. Het systeem past de papierverhoudingen automatisch aan waardoor er geen witte rand ontstaat.
Hoe bestel ik foto’s uit mijn eigen webwinkel?
Na het inloggen kun je via een directe link naar de juiste fotomap om te bestellen. Als je bent ingelogd als fotograaf, betaal je automatisch de kostprijs.
Is er beeldverlies bij canvassen?
Er zal een rand van zo'n 2,5 cm rondom verdwijnen van de voorkant van het canvas.
Lees ook: Uitsnedes en beeldverlies
Ik wil starten als schoolfotograaf, wat kan Oypo allemaal voor mij doen?
Oypo kan jou als schoolfotograaf veel werk uit handen nemen. In een uitgebreid whitepaper leggen we precies uit waar je allemaal aan moet denken en hoe je alles binnen je account in kunt stellen.
Ik wil fotograferen op sportwedstrijden en evenementen. Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
We hebben een uitgebreid whitepaper geschreven over sport- en evenementenfotografie. Klik hier om deze te bekijken.
Hoe kan ik mijn Oypo-account beëindigen?
Natuurlijk willen we graag dat je bij Oypo blijft, maar het kan voorkomen dat je het account wenst te beëindigen. Dat kun je niet via 'Mijn Oypo' doen. Om je account op te zeggen stuur je een mail naar support@oypo.nl met daarin je username en de reden van opheffing. Dit laatste willen wij graag weten om onze dienstverlening te verbeteren.
Let op! Wanneer wij je account hebben beëindigd kunnen wij dit niet meer ongedaan maken. Twijfel je nog over je opzegging, laat dan je account op de gratis variant staan zodat je deze eventueel later weer kunt gebruiken.